سيد محمد باقر شفتي
405
تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي )
حضرت امام رضا عليه آلاف التحية و الثناء است ، كه عادت آن مقتداى كافهء أنام اين بود كه قنوت ايشان در جميع صلوات اين بود : رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انك أنت الاعز الاجل الاكرم . سوم مدلول عليه است به حديثى مروى در كافى و تهذيب در مقام جواب از سؤال از أدنى قنوت فرموده : پنج تسبيح ، يعنى أدنى قنوت اين است كه پنج مرتبه بگويد سبحان اللَّه « 1 » . چهارم مدلول عليه به حديثى است كه مروى در تهذيب است كه فرموده : مجزى است در قنوت سه مرتبه تسبيح « 2 » . يعنى سه مرتبه بگويد سبحان اللَّه ، و چون كه سه تسبيح أقل اذكارى است كه روايت شده در اين مقام ، لهذا مرحوم محقق در شرايع و علامه در تحرير و تذكره حكم فرمودهاند كه ادناى قنوت سه تسبيح است ، مستند آن مذكور شد . و مرحوم شيخ سعيد شهيد در كتاب بيان و دروس و مرحوم شيخ مفلح در كشف الالتباس فرمودهاند أقل قنوت سه تسبيح است يا سه بسمله ، مستند سه تسبيح معلوم شد ، اما مستند سه بسمله پس استفادهء جواز آن از همان حديث كه مشتمل بر سه تسبيح است ممكن است به فحوى ، نظر به اين كه بسم اللَّه الرحمن الرحيم از أعظم أذكار است ، به علاوه مرحوم شيخ در زيادات تهذيب روايت فرموده از محمد بن علي بن محبوب عن علي بن محمد بن سليمان قال : كتبت الى الفقيه أسأله عن القنوت ، فكتب اذا كانت ضرورة شديدة فلا ترفع اليدين و قل ثلاث مرات بسم اللَّه الرحمن الرحيم « 3 » .
--> « 1 » وسائل الشيعه ج 4 / 905 . « 2 » وسائل الشيعه ج 4 / 905 - 906 . « 3 » وسائل الشيعه ج 4 / 906 .